Študijný program kyberbezpečnosť

Základné údaje

Študijný program v registri ŠP: kyberbezpečnosť
Zabezpečuje: Fakulta elektrotechniky a informatiky
Študijný odbor: informatika
Stupeň: 2
Forma štúdia: denná
Titul: Ing.
Dĺžka štúdia v rokoch: 2
Profesijne orientovaný: nie
Spoločný študijný program: nie
Jazyky poskytovania: anglický jazyk, slovenský jazyk

Profil absolventa

Charakteristika
Absolvent študijného programu Kyberbezpečnosť odboru informatika (2. stupeň) získa schopnosť analyzovať systémy z hľadiska ich bezpečnosti, zložitosti a efektívnosti a navrhovať vhodné algoritmické riešenia pre kritické komponenty, špecifikovať, navrhovať, implementovať a udržiavať moderné softvérové systémy, analyzovať a modifikovať existujúce softvérové systémy. Absolvent študijného odboru informatika (2. stupeň) dokáže efektívne pracovať v odbornom a vývojovom tíme, je schopný viesť tím, sleduje najnovší vývoj vo svojej oblasti a celoživotne si dopĺňa svoje znalosti. Absolvent študijného programu Informatika môže takisto pokračovať v štúdiu na 3. stupni (doktorandské štúdium) v rovnakom alebo príbuznom informatickom odbore.
Ciele vzdelávania
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia informatiky v programe Kyberbezpečnosť dokážu aplikovať všetky aspekty informačnej a počítačovej bezpečnosti v informatickej praxi. Absolventi dokážu špecifikovať, navrhovať, implementovať a udržiavať softvérové systémy a pracovať samostatne s vysokou mierou tvorivosti. Absolventi sú schopní analyzovať systémy z hľadiska bezpečnosti, zložitosti a efektívnosti a navrhovať vhodné riešenia kľúčových problémov. Absolvent môže tvorivo pôsobiť v celej škále aplikácií informačných technológií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky v závislosti od zvolených predmetov študijného programu. Vzdelávanie je po obsahovej aj organizačnej stránke usporiadané tak, aby tento študijný program rešpektoval súčasný a predpokladaný stav na trhu práce, technicko-ekonomický a sociálny rozvoj spoločnosti, avšak aby bol súčasne aj príťažlivý pre uchádzačov o vysokoškolské štúdium. Absolventi tak nájdu lepšie uplatnenie na domácom aj medzinárodnom trhu práce alebo môžu pokračovať v štúdiu na 3. stupni (doktorandské štúdium) v rovnakom alebo príbuznom odbore. Z pohľadu dlhodobého zámeru Technickej univerzity v Košiciach v oblasti vzdelávania študijný program integruje stanovené strategické ciele, napríklad: - Vytvára podmienky na lepšiu adaptáciu študentov prvých ročníkov ihneď po ich nástupe na univerzitu prostredníctvom vedúcich ročníkov a organizácie neformálnych stretnutí s cieľom podporiť otvorenú a priateľskú atmosféru, tvorivý dialóg so študentmi na báze kolegiálneho a ústretového prístupu pedagógov. - Kontinuálne vedie dialóg s predstaviteľmi zamestnávateľov, reaguje na potreby a námety identifikované vzájomnou interakciou s firmami združenými v klastri IT Valley Košice, vo Fóre Centier zdieľaných služieb pri Americkej obchodnej komore na Slovensku alebo IT Asociácie Slovenska. - Zvyšuje zapojenie odborníkov z praxe vo forme pozvaných prednášok, workshopov alebo definície tém pre diplomové práce. Vytvára a rozvíja ekosystém študijného programu, ktorý umožňuje študentom získať schopnosti rýchlej adaptácie na zmeny, byť pripravený niesť zodpovednosť za svoju činnosť a rozhodnutia s prihliadnutím na širšie spoločenské dôsledky, a v konečnom dôsledku zvyšuje záujem kvalitných uchádzačov o štúdium. - Podporuje prirodzené danosti študentov a rozvíja schopnosti nadaných študentov. V projektovo-orientovanej alebo problémovo-orientovanej výučbe majú študenti definovaný základný súbor požiadaviek, ktoré je potrebné splniť, aby bol dosiahnutý očakávaný cieľ vzdelávania. Zároveň môžu nad rámec týchto bežných povinností rozvíjať tvorivé a pružné myslenie, čím produkujú výstupy na vyššej úrovni a s vyššou pridanou hodnotou. Rozvíja u študentov kompetencie, pomocou ktorých dokážu riešiť problémy, koordinovať postupy v tímoch a samostatne a zodpovedne rozhodovať v meniacom sa prostredí. - Podporuje a motivuje zapojenie študentov do procesov hodnotenia kvality výučby, ktorých závery pravidelne vyhodnocuje a aplikuje potrebné nápravné opatrenia. Pravidelnou komunikáciou so študentmi vyhodnocuje existujúce nadväznosti medzi predmetmi a jednotlivé trajektórie z pohľadu budúceho uplatnenia absolventov. - V spolupráci s fakultným koordinátorom pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami sú zabezpečené potrebné podmienky pre integráciu študentov do výučbového procesu. - Skvalitňuje vzdelávací proces interakciou s partnerskými univerzitami v zahraničí, participáciou na riešení projektu IT Akadémia – vzdelávanie pre 21.storočie (inovácia vybraných predmetov) alebo riešení viacerých KEGA projektov. Boli zavedené jednotné inštrukcie pre riešenie záverečných prác, ktoré slúžia ako všeobecný rámec prispôsobiteľný požiadavkám konkrétnej témy.
Výstupy vzdelávania
Profil absolventa zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie (pokryté príslušnými predmetmi): - Problémy dokáže včas rozpoznať a správne pomenovať, analyzuje ich z rôznych pohľadov. Vie použiť získané vedomosti a má schopnosti tvorivo riešiť problémy v nových neznámych prostrediach. Vie syntetizovať nové riešenie a na výsledok sa pozerá s dôrazom na originálnosť, komplexnosť, pridanú hodnotu, etickú a spoločenskú zodpovednosť. - Má rozvinuté zručnosti samostatne sa vzdelávať; preukazuje vedomosti a ich pochopenie potrebné pri uplatňovaní koncepcií súvisiacich s výskumom, aj pri nových situáciách alebo neznámych prostrediach. - Preukazuje vedomosti a ich pochopenie idúce nad rámec prvého stupňa vysokoškolského vzdelania v oblasti získavania a zaznamenávania používateľských požiadaviek pri riešení problematiky bezpečnosti IKT. - Vie jasne a jednoznačne komunikovať informácie o postupe a výsledkoch riešenia úloh, závery a zdôvodnenia odborníkom aj laickým adresátom, či verejnosti. Na pokročilej úrovni ovláda tvorbu prezentácie podľa požiadaviek a situácie, schopnosť prispôsobiť sa publiku a odpovedať na otázky. - Analytické a kritické myslenie preukazuje nad rámec prvého stupňa vysokoškolského štúdia, využíva vnútornú motiváciu, kreatívny a pružný prístup k riešeniu pridelených úloh. Ovplyvňuje rozhodovanie v projektoch týkajúcich sa najmä analytických úloh, cieľov a riešení v širších kontextoch presahujúcich odbor štúdia. - Má schopnosť integrovať vedomosti z vyhodnocovania bezpečnosti systémov a projektov rizík. Úzko spolupracuje s interným a/alebo externým zákazníkom a inými partnermi na hodnotení, identifikácii a prioritizácii rizikových faktorov. - Realizuje aktívnym spôsobom získavanie a spracovávanie informácií v oblasti primárnych a sekundárnych informačných zdrojov, vrátane zvládnutia a využitia moderných informačných technológií. Uplatňuje etickú a spoločenskú zodpovednosť pri neúplných informáciách alebo informáciách presahujúcich odbor. - Vie použiť získané schopnosti, vie si efektívne zorganizovať prácu a dosahuje požadovaný výsledok v dohodnutom čase individuálne alebo ako člen projektového tímu. Je pripravený zvládnuť stresové situácie alebo prekážky. Aktívne pristupuje k plneniu stanovených úloh, syntetizuje nové riešenie; prichádza s návrhmi na zmeny alebo zlepšenia, ktoré vie jasne a jednoznačne komunikovať. Absolvent: - získa vysokoškolské vzdelane druhého stupňa. - má hlboké vedomosti v oblasti informatiky, softvérového a počítačového inžinierstva. - je schopný viesť projektový tím, ktorý sa zaoberá návrhom, implementáciou, testovaním a údržbou softvérového produktu. - vie analyzovať, syntetizovať vyhodnocovať softvérové a hardvérové riešenia a technológie. - rozumie aktuálnym problémom v oblasti softvérového a počítačového inžinierstva a je pripravený hľadať na tieto problémy riešenia. - rozumie problémom a otázkam vedy a výskumu. - sa vie začleniť do výskumného alebo vývojového tímu ako hodnotný spoluriešiteľ. - je pripravený na pokračovanie v štúdiu na treťom stupni vysokoškolského štúdia v odboroch informatických vied a informačných a komunikačných technológií.
Povolania
Povolania na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený.

Uplatniteľnosť

Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov

Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi
Hodnotenie študijného programu zamestnávateľmi je možné nájsť v prílohe.

Štruktúra a obsah študijného programu

Odporúčaný študijný plán a informačné listy predmetov v portáli MAIS

Aktuálny harmonogram akademického roka a rozvrh

Harmonogram akademického roka
Rozvrh: Portál MAIS

Personálne zabezpečenie

Osoba zodpovedná za študijný program: prof. Ing. Liberios Vokorokos, PhD.
Osoby vyučujúce profilové predmety: Študijný poradca: doc. Ing. Emília Pietriková, PhD.
Zástupca študentov: Bc. Jaroslav Marko
Študijné oddelenie

Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie

Zoznam a charakteristika učební
Odborné laboratóriá: https://kpi.fei.tuke.sk/sk/laboratorne-miestnosti Univerzitný vedecký park TECHNICOM (https://uvptechnicom.sk/sk): Startup centrum, Inkubátor, akcelerácia podnikania Univerzitná knižnica (http://www.lib.tuke.sk/): konferenčné miestnosti pre usporiadanie prednášok alebo podujatí partnerov z praxe ako konferencie, hackathony, workshopy, atď. Ďalšie informácie sú dostupné na: https://kkui.fei.tuke.sk/inzinierske-studium-hi/
Informačné zabezpečenie
Prístup k študijnej literatúre a informačným databázam je zabezpečený prostredníctvom Univerzitnej knižnice TUKE: http://www.lib.tuke.sk/Library/Home/DigitalLibrary Prístup k informačným technológiám je zabezpečený prostredníctvo Ústavu výpočtovej techniky TUKE: https://uvt.tuke.sk/wps/portal/uv/software Privátny cloudový klaster pozostávajúci z 10 serverov s celkovou kapacitou 156 CPU a 724 GB RAM s kapacitou úložiska viac ako 6 TB a zdieľaný́ diskový priestor s kapacitou viac ako 100 TB; vrátane serverov vybavených kartami pre GPU výpočty (TESLA K-40c, Quatro RTX4000, Quatro P4000). Integrované DataLab cloudové prostredie pre výskum a výučbu, ktoré poskytuje nástroje pre dátovú analytiku a technológie spracovania veľkých dát, vrátane databázového úložiska a rámcov pre distribuované výpočty a hlboké učenie:
E-learning
Študijné materiály sú k dispozícii prostredníctvom softvérovej platformy podporujúcej vzdelávacie aktivity a kolaboratívne štúdium Microsoft Teams alebo e-learningového portálu Moodle, ktorý je používaný aj na overovanie znalostí študentov a úrovne dosahovania plánovaných výstupov vzdelávania. Prednášky, cvičenia alebo konzultácie so študentmi prebiehajú aj prostredníctvom komunikačnej platformy CISCO Webex. Prístup do týchto nástrojov je bezplatný pre zamestnancov aj študentov TUKE. https://uvt.tuke.sk/wps/portal/uv/software/microsoft-office365 https://uvt.tuke.sk/wps/portal/uv/sluzby/webex/prihlasenie-sa-do-webex http://moodle.tuke.sk/ https://moodle.fei.tuke.sk/
Partneri vysokej školy
Ness GlobalLogic T-Systems Siemens IBM AT&T

Prijímacie konanie

Požadované schopnosti a predpoklady pre štúdium
Postupy prijímania na štúdium
Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie